3 beroepsrisico’s in de horeca waar je je op kunt voorbereiden

Goede arbeidsomstandigheden garanderen niet alleen een goede en veilige werkplek. Ook maakt u het voor uw medewerkers aantrekkelijker om bij u te komen werken en te blijven. Een goed arbobeleid in het kader van de Arbowet begint met een overzicht van alle risico’s die er in uw levensmiddelenbedrijf kunnen zijn. Volgens inspectiebureau SZW zijn dit de drie belangrijkste arbeidsrisico’s in de horeca.

Fysieke belasting

Tillen, lange werkuren en repetitieve bewegingen kunnen de rug, armen en schouders overbelasten. RSI is zelfs één van de beroepsziekten in de horeca.

 Dit kun je tegen doen:

  • Deze fysieke belasting kun je tegengaan door niet te lange diensten te plannen en een karretje te voorzien.
  • Zorg ervoor dat werknemers zo min mogelijk zware dozen naar de kelder dragen.
  • Zorg voor een veilige omgeving. Controleer bijvoorbeeld trapleuningen als uw medewerkers veel trappen lopen.

Snijden, struikelen en verbranden

Snijden, struikelen en glijden. Een ramp ligt om de hoek. Vooral jongere werknemers zijn vatbaar voor ongevallen. Dit komt omdat ze weinig werkervaring hebben en het gevaar niet zien.

 Hieronder 3 tips wat je tegen kan doen:

  • Geef uw medewerkers voldoende tijd om beveiligingsrisico’s te verkleinen.
  • Geef jonge arbeiders meer informatie en uitleg zodat ze weten hoe ze moeten snijden en wat ze moeten doen bij brand.
  • Veiligheidsschoenen dragen: De keukenhulp moet snel kunnen bewegen, bijvoorbeeld om gerechten te bereiden, ingrediënten te pakken, stoffen af ​​te wegen en nog veel meer. Aangezien de keuken glad kan zijn, is het belangrijk dat u of uw werknemers veiligheidsschoenen met goede grip draagt. Omdat er veel gelopen wordt moeten er ook lichte werkschoenen gedragen worden, en omdat schoenen in de keuken nat kunnen worden is het ook belangrijk om te zoeken naar werkschoenen die water- en vuilafstotend zijn.

Horeca veiligheidsschoenen bestellen

 Agressie en geweld

Medewerkers in bediening of vooral achter de bar hebben regelmatig te maken met agressief, bedreigend en zelfs gewelddadig gedrag van gasten. Dit kan ervoor zorgen dat uw medewerkers zich gestrest en onzeker gaan voelen. Training geven hoe ze hierom moeten gaan

Overval

Dit regels moet je kennen bij een overval

R: rustig blijven

A: accepteren

A: afgeven

K: kijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *